Aktualności

  • Grafika informacyjna

Informacje Urzędu Skarbowego

Nowa usługa

W serwisie e-Urząd Skarbowy wdrożono nową funkcjonalność umożliwiającą użytkownikom składanie deklaracji elektronicznych SD-Z2(6), SD-3(6) oraz PCC-3(6) wraz z załącznikami w postaci plików pdf, jpeg, tiff.
Wdrożona funkcjonalność jest odpowiedzią na liczne postulaty podatników, która znacznie usprawni wykonywanie obowiązków podatkowych za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.

Możliwość dołączenia plików na etapie składania deklaracji z pewnością ułatwi ich obsługę i weryfikację, co przełoży się na szybkość działania organów podatkowych, a podatnikom usprawni składanie deklaracji SD-Z2, SD-3, PCC-3 przy pomocy jednego dedykowanego narzędzia informatycznego.

Dodatkowo przypominamy, że wszystkie złożone za pośrednictwem serwisu e-US deklaracje, zeznania, oświadczenia, zgłoszenia, zawiadomienia, informacje i wnioski (sporządzone na wzorze udostępnionym w e-US), zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z 13 listopada 2023 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie rodzajów pism niewymagających opatrzenia podpisem lub pieczęcią przez użytkowników e-Urzędu Skarbowego, nie wymagają dodatkowego podpisu. Deklaracje, tak jak pozostałe dokumenty składane za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego, są opatrywane pieczęcią Szefa KAS, w której atrybutach zapisane są dane składającego.


Projekt ustawy przewidujący wprowadzenie i uproszczenie Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”)


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów.

Projekt przewiduje wprowadzenie i uproszczenie Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur. Co w praktyce oznacza odejście od papierowych faktur i oszczędności dla przedsiębiorców. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone  na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

KSeF to platforma teleinformatyczna, w której firmy będą wystawiać, przesyłać, odbierać i przechowywać e-faktury. Dzięki rozwiązaniu, zamiast wysyłać fakturę e-mailem lub drukować ją, przedsiębiorca wystawi ją i prześle w systemie KSeF , po czym trafi ona automatycznie do klienta – krajowego podatnika oraz do skarbówki. KSeF umożliwi także obniżenie kosztów funkcjonowania firm i wprowadzenie jednego standardu faktury.

Najważniejsze rozwiązania
•    Obowiązek wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników (dla podatników czynnych i podatników zwolnionych z VAT), zostaje podzielone na etapy: 
- od 1 lutego 2026 roku dla podatników, których wartość sprzedaży (wraz z podatkiem) przekroczyła w 2024 roku 200 mln zł,
- od 1 kwietnia 2026 roku dla pozostałych przedsiębiorców.
•    Do końca 2026 roku utrzymana zostaje możliwość wystawiania faktur na kasach rejestrujących, a także odroczone zostaje podawanie numeru KSeF w płatnościach za e-faktury. 

- Rozwiązanie da firmom więcej czasu na dostosowanie się do zmian. 
•    Na stałe wprowadzona zostaje możliwość dobrowolnego stosowania przez podatników trybu „offline24”. 
- Rozwiązanie wzmocni pewność obrotu gospodarczego w sytuacji, gdy firma napotka trudności z wystawianiem i przesłaniem e-faktury do systemu w czasie rzeczywistym (np. podczas braku dostępu do Internetu).
•    Od kwietnia do grudnia 2026 roku, wprowadzony zostaje okres przejściowy, w którym mikro-przedsiębiorcy, posiadający transakcje potwierdzane fakturami o łącznej wartości sprzedaży do 10 tys. zł miesięcznie, nie będą musieli wystawiać e-faktur. 
- Rozwiązanie ułatwi dokumentowanie transakcji najmniejszym, potencjalnie wykluczonym cyfrowo podatnikom.
•    Do końca 2026 roku odroczono stosowanie kar, co zapewni dodatkowy czas podatnikom na prawidłowe wdrożenie obowiązków bez potencjalnej odpowiedzialności za błędy.
•    Dzięki KSeF, obowiązki przechowywania faktur przejmuje administracja skarbowa.
•    W związku z wejściem w życie KSeF, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Podatnicy otrzymają przez to szybciej środki z urzędu skarbowego, co poprawi ich płynność finansową.


Publikacja dokumentacji API KSeF 2.0 oraz struktury logicznej FA(3)

Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację.

Firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym.

Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow.
W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 prosimy o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ministerstwo Finansów udostępniło narzędzia do integracji systemów IT z KSeF 2.0.

Dokumentacja API KSeF 2.0 pozwoli integratorom i firmom rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym.
Szczegóły znajdą Państwo wchodząc na stronę: ksef.podatki.gov.pl.
 
Harmonogram wdrożenia KSeF

30 września 2025 r. zostanie udostępnione środowisko testowe API KSeF 2.0, które umożliwi dostawcom oprogramowania oraz przedsiębiorstwom przeprowadzenie testów. 

Na listopad 2025 r. planowane jest uruchomienie testowej wersji przeglądarkowej Aplikacji Podatnika KSeF, która pozwoli użytkownikom testować najważniejsze funkcjonalności systemu KSeF.

Od 1 lutego 2026 r. KSeF 2.0 zostanie udostępniony w wersji obowiązkowej dla wszystkich użytkowników. Tego samego dnia struktura logiczna FA(3) zastąpi obecnie obowiązującą strukturę logiczną FA(2).

 

 

Metryka

  • AutorPiotr Lityński - Urząd Skarbowy w Golubiu-Dobrzyniu
  • Data2025-07-09
  • Harmonogram wdrożenia KSeF